Das Plus Modell gab es nur in der Tesla Model S P85+ Variante. Es war das damalige Topmodell von Tesla. Diese Model S Version wurde von 2012 bis November 2014 gebaut. Der Unterschied zum normalen P85 ist das sogenannte “Performance Plus Paket“, das damals für 6500 USD als Option mitbestellt werden konnte.
In der Plus Variante wurde das Fahrzeug zwar nur mit Heckmotor ausgestattet, aber die Leistungswerte sind auch heute noch eindrücklich. Mit der 21 Zoll Felgengrösse wurde der Wagen auf der Heckachse mit 265er Reifen ausgeliefert. Dies entspricht hinten 2 cm mehr Reifenbreite als vorn. Trotzdem sind auch 19 Zoll Felgen auf dem P85+ möglich (Quelle: TFF-Forum).
Das Model S P85 Plus wurde von Tesla damals mit folgenden Kriterien beworben:
“Performance Plus wertet ein ohnehin schon beeindruckendes Handling-Fahrzeug auf, indem es die Aufhängungsgestänge und die Abstimmungsdämpfer versteift und die Seitensteifigkeit erhöht, ohne die Fahrt zu beeinträchtigen.”
Der Tesla P85+ ist also ganz auf Fahrzeug Handling ausgelegt. Tests und Kommentare im Internet bestätigen, dass der Unterschied zum P85 wirklich sehr gut spürbar ist. Das Plus Model kommt mit 475 PS gegenüber den 421 PS des P85 daher.
Die folgenden offiziellen Marketingbeschreibungen von Tesla stammen aus einem Zitat von Benutzer p551Wien im TFF Forum:
Performance Plus Package
We are delighted to offer an additional Performance upgrade for Model S. This option further enhances vehicle suspension and driving dynamics.
This option will be available soon. The availability of a retrofit for vehicles that have already been configured and booked is pending. Details to follow.
Performance Plus, Pricing: to be announced shortly
The Performance Plus suspension tune was developed with the driver in mind. Re-tuned dampers add a very comfortable, yet firm ride that help to transform the Model S into a driver’s car. The dampers work with an updated rear suspension, which boasts an array of new bushings that increase the lateral stiffness and help to spice up the back of the car without compromising comfort. And the steering response comes as a direct effect of the dampers and bushings, reducing the delay between the driver input and the vehicle response. This brings you more in tune to your Tesla, and the road beneath it. To tie your Model S Performance Plus to the road, the 21” wheels are wrapped in larger Michelin Pilot Sport PS2 tires on the rear, which helps the driver unleash what the Model S Performance Plus is truly capable of; precision handling that allows the driver to maintain a desired trajectory without any correction.
Below is a list of upgraded components and how they help to create the Model S Performance P85 Plus:
Stabilizer Bars – In a typical “performance car”, large stabilizer bars can corrupt the steering and degrade the ride; but not in Model S Performance Plus. Thanks to our low center of gravity, we have increased the stabilizer bar size front and rear without the negative side effects, allowing greater body control and more predictable handling.
Damping – Tesla’s philosophy on damping is to maintain good handling behavior with good control, while also adhering to a supple ride. The damping characteristics available on the Performance Plus help to bring feedback from the road to the driver to enhance your driving experience, but still manages to encompass road undulations with ease.
Bushings – Tesla focused their attention on increasing lateral stiffness at the rear suspension to improve steering and overall vehicle response. This has been achieved by new and improved compliance characteristics throughout the suspension, thus allowing the springs and dampers to work more efficiently.
Tires – Performance Plus sports new Michelin Pilot Sport 2 tires on a wider rear wheel, which allows its higher performance threshold to take advantage of the improved lateral stiffness of the car.
Fazit zum Tesla Model S P85+ Modell
Ob sich ein gebrauchtes P85+ Modell anstelle eines S85 oder P85 lohnt, muss sicher jeder für sich selbst entscheiden. Die Ansprüche und Bedürfnisse an ein Fahrzeug sind ja doch sehr unterschiedlich.
Wer Wert auf Leistung und Fahrzeug Handling legt und dazu noch ein älteres gebrauchtes Model S sucht, sollte aber unbedingt einen Blick darauf werfen.
Das P85+ Modell war auch mit Autopilot erhältlich. Diese Fahrzeuge gelten sogar als Rarität, da sie recht selten sind. Ein Nachteil beim Tesla P85 Plus kann die einseitige Abnutzung der Reifen sein, da die vorderen und hinteren Reifen nicht gegeneinander getauscht werden können.
Beitrag teilen:
Enthält dieser Beitrag Fehler oder veraltete Informationen?
Dann sende mir bitte eine Nachricht. Danke!